Vastuullisia ratkaisuja koronaan 4

30 huhtikuuta 2020

Vastuullisia ratkaisuja koronaan -sivuiltamme löydät inspiroivia esimerkkejä FIBSin jäsenten ratkaisuista ja toimenpiteistä, muita koronatilanteeseen liittyviä uutispoimintoja yritysvastuunäkökulmasta sekä tietoa, miten FIBS auttaa yrityksiä kasvattamaan osaamistaan eri vastuullisuuskysymyksissä ja varmistamaan edelläkävijyytensä myös koronan jälkeisessä tulevaisuudessa.

Painotamme uutispoiminnoissa eteenpäin katsomista ja ratkaisukeskeisyyttä, jotka ovat olleet FIBSin toiminnan ytimessä jo 20 vuoden ajan. Hyviä esimerkkejä riittää, eikä listamme ole millään muotoa tyhjentävä – jaa omat esimerkkinne Twitterissä:  #koronafi #yritysvastuu

Lue myös aiemmat koosteet:
Vastuullisia ratkaisuja koronaan 1
Vastuullisia ratkaisuja koronaan 2
Vastuullisia ratkaisuja koronaan 3


FIBSin Viikon webinaarit

Opi uutta virtuaalisesti FIBSin webinaareista! Julkaisemme Viikon webinaarit keskiviikkoisin Twitter-sivullamme.


FIBSin jäsenten koronaratkaisuja ja -toimenpiteitä

Elisan rakentama tilannekuva ja liikkumisdata koronaviruspandemian leviämisen ennustamiseksi HUSin käyttöön (24.4.20)
HUSin johdon käyttöön tarkoitettu tilannekuvaratkaisu hyödyntää tiedon keräämistä, yhdistämistä, analysointia, automatisointia ja visualisointia.

IKEA Suomi osallistuu koronaepidemian vastaiseen työhön merkittävillä ruoka- ja tuotelahjoituksilla (28.4.2020)
Yritys tukee Punaisen Ristin työtä erilaisin tavara- ja ruokalahjoituksin. Ruokatuotelahjoitus sisälsi yli 24 000 tuotetta.

Kesko: Lisää tukea lapsiperheille poikkeustilassa (27.4.20)
Kesko on lahjoittanut Me-säätiölle ja Hope ry:lle yhteensä 80 000 euroa ruoka-avun lisäämiseksi.

PAULIG POP UP -myymälä Vuosaaren paahtimon parkkipaikalle
Paulig haluaa välttää kaikessa toiminnassaan turhaa hävikkiä ja järjestää siksi poikkeustilanteessa ainutlaatuisen mahdollisuuden ostaa ja testata ammattikokkien käyttämiä laadukkaita tuotteita nyt kotikeittiössä.

Procom: Viestintätehtävät moninkertaistuneet organisaatioissa poikkeustilan takia (28.4.20)
75 % Procomin kyselyyn vastanneista kertoi työn määrän lisääntyneen huomattavasti. 90 % oli sitä mieltä, että pandemian aiheuttamat muutokset organisaatioiden viestinnässä jäävät pysyviksi. Keskitettyyn viestintään tottuneelle monikansalliselle yhtiölle muutos voi olla merkittävä.

Tekir: Miten selvitä koronakriisistä työnantajamielikuva säilyttäen? (28.4.2020)
Tekirin johtavat konsultit muistuttavat: se, kuinka poikkeusoloissa toimitaan, näkyy työhyvinvoinnissa ja työnantajamielikuvassa vielä pitkään tilanteen normalisoiduttua.

Terveystalo julkaisee dataa etäasioinnista (27.4.2020)
Etävastaanotot ovat nousseet keskeiseen rooliin koronavirusepidemian hoitamisessa. Terveystalo alkaa julkaista dataa etävastaanottojensa käytöstä laajentaakseen ymmärrystä epidemiaan liittyvistä ilmiöistä.


Muut uutispoiminnot

IPBS: COVID-19 Stimulus Measures Must Safeguard Nature to Reduce the Risk of Future Pandemics (27.4.2020)
There is a single species that is responsible for the COVID-19 pandemic – us.  Future pandemics are likely to happen more frequently, spread more rapidly, have greater economic impact and kill more people if we are not extremely careful about the possible impacts of the choices we make today, say world’s leading wildlife experts.

Koululaisille on kerätty yli tuhat tietokonetta, tarve yhä moninkertainen (Yle Uutiset, 28.4.2020)
Kaikille kone -kampanja haastaa yritykset lahjoittamaan kannettavia tietokoneita oppilaiden käyttöön. Lahjoituksen voi tehdä täällä.

Yrittäjistä valtaosa pitää koronapandemiasta selviytymistä todennäköisenä (Tieto & Trendit, 22.4.2020)
Tilastokeskuksen kyselyyn vastanneista yrittäjistä peräti 37 prosenttia pitää yritystoiminnan selviytymistä koronakriisistä hyvin ja noin puolet melko todennäköisenä.

The Next New -raportti: Kulutustottumusten ja asennemaailman muutokset avaavat yrityksille uuden pelikentän (30.4.2020)
Hasan & Co.:n tuottaman raportin mukaan uuden normaalin aika on vasta koronakriisin jälkeen. Sitä odotellessa yrityksille avautuu aivan uusia mahdollisuuksia rakentaa kokemuksia, palveluita ja tuotteita, jotka vastaavat muuttuneisiin kulutustottumuksiin ja heijastavat merkityksiä, kuten turvallisuus, vastuullisuus, empaattisuus ja arjen helpotus.

L’Oréal jäädyttää saatavansa 75 000 kampaamolta ja lahjoittaa 14 miljoonaa käsidesiä (17.4.20)
L’Oréal-konserni on käynnistänyt eurooppalaisen avustusohjelman tukeakseen eri tahoja taistelussa koronavirusta vastaan.

Näin korona muuttaa vastuullisuusviestintää, ja jo oli aikakin (Kaskas Media, 17.4.2020)
Väitän, että pölyn laskeuduttua koronapandemian uhrien joukossa on perinteinen vastuullisuusviestintä, joka korostaa lähinnä riskien hallintaa ja vastuullisuutta osana brändinrakennusta, kirjoittaa Pasi Nokelainen.

Tackling COVID-19 with innovative Nordic solutions (Norden, 21.4.2020)
Nordic Innovation has created a digital catalogue showcasing some of the latest ready-to-use innovative solutions from Nordic companies that all can be utilised in the battle against COVID-19.

WFP Chief warns of hunger pandemic as COVID 19 spreads (UN News, 21.4.2020)
Executive Director of the World Food Programme (WFP) David Beasley says 300,000 people could starve to death every single day over a three-month period and this does not include the increase of starvation due to COVID-19. As famines of ‘biblical proportion’ loom, Security Council is urged to ‘act fast’.

PING Webinaari 6.5.20 klo 9-11: #faktaakoronasta – Kauanko tää kestää ja miten sitä jaksaa?
Yhteistyössä Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen kanssa järjestetyssä webinaarissa voi esittää kysymyksiä suoraan THL:n ja Mieli ry:n asiantuntijoille.

 

Muut teemat
close