Tässä FIBS Practice -tilaisuudessa kuulet
- Kuinka vastuullisuusviestintää voi tehostaa visuaalisten elementtien avulla
- Kuinka infografiikat toimivat monimutkaisten asiakokonaisuuksien ja prosessien kuvaajina ja auttavat järjestämään tietosisältöä helposti omaksuttavaan muotoon
- Konkreettisia esimerkkejä ja kokemuksia erilaisten vastuullisuus- ja liiketoimintaviestien ja -prosessien visualisoinnista.
- Lisäksi saat välineitä niiden tietojen määrittelyyn, joita kannattaa visualisoida tai muokata infograafeiksi eri viestintäkanavia varten.
Yritysvastuusta kertominen on tänä päivänä keskeinen osa yritysten ja yhteisöjen tarinankerrontaa. Tavoitteista, mittareista, toteumista ja käytännön esimerkeistä muodostuvaa yksityiskohtaista sisältöä on usein runsaasti, minkä vuoksi sisällön esittäminen helposti ymmärrettävässä ja tiiviissä muodossa pohdituttaa useissa organisaatioissa. Yritysvastuutiedon tulisi lisäksi linkittyä saumattomasti yrityksen strategiaan ja liiketoimintaan, puhutella useaa eri sidosryhmää ja olla käytettävissä useissa eri viestintäkanavissa. Lisävaatimuksia suurten kirjanpitovelvollisten vastuuraportointiin on tulossa myös EU:n kestävyysraportointia koskevan direktiivin muodossa vuodesta 2023 alkaen.
Jotta yritysvastuuseen liittyvät tiedot kiinnittävät halutun yleisön huomion ja jäävät sen mieleen, on tiedot esitettävä kiinnostavassa ja helposti ymmärrettävässä muodossa ja mielellään myös saavutettavuusnäkökulmat huomioiden.
Tässä tilaisuudessa käydään läpi visuaalisen kerronnan eri elementtejä: kuinka visuaalista esitystapaa voidaan käyttää esimerkiksi huomion kiinnittämisessä, sisältöjen priorisoinnissa ja erilaisten prosessien ja riippuvuussuhteiden kuvauksessa. Käymme myös läpi käytännön esimerkkejä vastuullisuuden visualisoinnista ja kuvaamme infografiikoiden laatimisprosessia ja minkälainen rooli yrityksillä on niiden toteuttamisessa.
Puhujat
Tero Harsunen toimii Avidlyssa art directorina ja tekee muun muassa graafista suunnittelua, strategioiden visualisointia ja yritysilmeitä. Hän on erikoistunut monimutkaisten sisältökokonaisuuksien visualisointiin infografiikoiksi.
Mari Reponen vastaa Avidlyn sijoittajaviestinnänpalveluista. Hänen työhönsä kuuluu muun muassa talousraportoinnin ja vastuullisuusraportoinnin rajapintojen seuranta sekä yritysten (kirjoitettujen tai visuaalisten) arvonluontitarinoiden arviointi sijoittajaviestinnän näkökulmasta.
Kenelle
Kaikille yritysvastuuviestien visuaalisesta esittämistavasta kiinnostuneille, erityisesti vastuullisuus- ja viestintäjohtajajille sekä -asiantuntijoille. Tilaisuus sopii myös vastuullisuusraporttien tekijöille.
Max 2 henkilöä / organisaatio.
Osallistumismaksut
Tilaisuus sisältyy FIBS Pro -jäsenmaksuun.
Järjestämistapa
Pyrimme syksyn 2021 aikana siirtymään takaisin paikan päällä pidettäviin tilaisuuksiin. Vahvistamme tilaisuuden järjestämispaikan ja -tavan 2 viikkoa ennen tilaisuutta.
Lisätietoja
FIBSin tiimi, 040 865 1285, fibs@fibsry.fi