Tässä tilaisuudessa
- kuulet alan innostavimmista yritysesimerkeistä
- saat käyttöösi työkaluja onnistuneeseen yritysaktivismiin
- pääset sparrailemaan mahdollisia ratkaisuja ja yhteistyökuvioita tilaisuuden muiden osallistujien kanssa.
- Tilaisuus toteutetaan vahvasti osallistavaa Sitran Erätauko-menetelmää soveltaen.
Sosiaalisen median ja valeuutisten aikakaudella monet yritykset ovat siirtyneet passiivisista sivustaseuraajista aktiivisempaan rooliin ja tuoneet esiin yhteiskunnallisia kannanottoja ja avauksia. Vuonna 2016 tehdyn kansainvälisen tutkimuksen mukaan yritysaktivismi on muuta kuin yrityksen suoran taloudellisen intressin edistämistä; sellaisten arvojen ja ideoiden ajamista, jotka eivät suoraan liity yrityksen liiketoimintaan, ja jotka kohdennetaan laajalle yleisölle, ei vain poliittisille toimijoille tai instituutioille.
Tällaisia kannanottoja on nähty viime aikoina myös Suomessa, ja kaikki merkit viittaavat siihen, että yritysaktivismin trendi on tullut jäädäkseen. Milttonin viime vuonna julkaistusta selvityksestä käy ilmi, että erityisesti nuoremmat kuluttajat odottavat brändeiltä mielipiteitä ja arvojen tuomista parrasvaloihin konkreettisesti.
FIBSin Yritysvastuu 2018 -tutkimuksen mukaan yli 60 % suomalaisista yrityksistä on ottanut kantaa yhteiskunnallisesti merkittäviin teemoihin kuluvan vuoden aikana. Erityisesti suuret yritykset kertovat osallistuvansa yhteiskunnalliseen keskusteluun aktiivisesti.
Mihin aiheeseen sitten kannattaa ottaa kantaa? Miten kannanoton saa lentämään? Miten vältetään nolot karikot tai ylilyönnit? Voiko ottaa kantaa, jos omassakin toiminnassa on vielä kehitettävää?
FIBS ja Ellun Kanat kutsuvat viestinnän, markkinoinnin ja yritysvastuun ammattilaisia mukaan löytämään näkökulmia, ratkaisuja ja konkreettisia yhteistyön muotoja onnistuneen yritysaktivismin tueksi.
Tilaisuus on suunnattu ensisijaisesti FIBSin suurille ja keskisuurille jäsenorganisaatioille.
Ohjelma
13.00 Ilmoittautuminen ja kahvit
13.30 Tervetuloa!
Riikka Leppänen, yritysvastuuasiantuntija, FIBS
Mihin ilmiöihin tai trendeihin yritysten pitäisi ottaa kantaa juuri nyt?
Mikko Dufva, ennakoinnin johtava asiantuntija, Sitra
Miten yritysaktivismi onnistuu? Käytännön vinkkejä kannanottoihin.
Ville Tuominen, liiketoimintajohtaja, Ellun Kanat
Tilaisuuden aikana tehdään myös osallistavia harjoituksia, joiden fasilitaattorina toimii Ellun Kanojen muutoksen tekijä Sini Koskimies.
16.00 Tilaisuus päättyy
Lisätietoja
Miira Kokkonen, 044 367 3632, miira.kokkonen(at)fibsry.fi