Uusi opas auttaa huomioimaan vastuullisuuden yrityskaupan eri vaiheissa

22 marraskuuta 2023

Dittmar & Indreniuksen laatima uusi opas ”Vastuullisuus yrityskaupoissa” tarjoaa konkreettista ja käytännönläheistä tietoa siitä, millaisia vastuullisuuteen liittyviä asioita yritysten tulisi huomioida yrityskaupan eri vaiheissa. Lisäksi oppaassa käsitellään esimerkiksi hallituksen roolia ja vastuullisuuteen liittyviä verokysymyksiä. Opas on suunnattu erityisesti henkilöille, jotka haluavat saada kokonaiskuvan vastuullisuudesta osana yrityskauppoja.

Vastuullisuudesta on tullut yhä merkittävämpi osa yrityskauppoja. Yhtäältä yrityskaupoilla voidaan edistää yrityksen strategiaa ja vastuullisuustavoitteiden saavuttamista. Toisaalta vastuullisuuden huomioon ottaminen voi vaikuttaa yrityskauppojen toteutumiseen niiden tavoitteista riippumatta. Aihe on juuri nyt ajankohtainen, sillä niin sijoittajat kuin muutkin sidosryhmät edellyttävät yrityksiltä yhä enemmän vastuullisuutta. Samaan aikaan vastuullisuus oikeudellistuu, ja yrityksiä velvoittava sääntely lisääntyy.

Vastuullisuuskysymykset kehystävät koko yrityskaupan elinkaarta kohteen valinnasta mahdolliseen exitiin. Opas tarjoaa muun muassa konkreettisia esimerkkejä, kuinka ostaja voi ottaa vastuullisuuden huomioon yrityskaupan eri vaiheissa. Ostajan kannattaa valmistautua yrityskauppoihin vastuullisuusnäkökulmasta esimerkiksi integroimalla vastuullisuus osaksi yrityskauppastrategiaa. On myös suositeltavaa laatia ESG-kriteerit, jotka kohdeyhtiön on täytettävä, ja laatia kauppasopimuksia varten standardimuotoiset ESG-aiheiset lausekkeet.

Vastuullisuus yrityskaupoissa -opas on laadittu osana FIBSin ja Dittmar & Indreniuksen partneriyhteistyötä.

Lataa maksuton opas käyttöösi täältä.

Lisätietoa

Hanna-Mari Manninen, Head of Corporate Advisory, Compliance & Sustainability, Dittmar & Indrenius, puh. +358 40 717 7494, hanna-mari.manninen@dittmar.fi

Dittmar & Indrenius on vuonna 1899 perustettu asianajotoimisto, joka tarjoaa näkemyksellisiä ja kokonaisvaltaisia neuvoja vaativille yritysasiakkaille. Palvelemme asiakkaitamme niin vaativissa transaktioissa, erimielisyyksien ratkaisemisessa kuin muilla liikejuridiikan aloilla strategialähtöisesti liiketoiminnan tavoitteita ja kasvua tukien. www.dittmar.fi

FIBS on Pohjoismaiden suurin yritysvastuuverkosto, kestävän liiketoiminnan vauhdittaja ja yritysten asiantuntijuuden kehittäjä. Autamme yhdistämään vastuullisuuden ja liiketoiminnan käytännön tasolla.

Taloudellinen ja hallinnollinen vastuu