Neljä uutta jäsentä FIBSin hallitukseen – Terhi Koipijärvi jatkaa hallituksen puheenjohtajana

9 marraskuuta 2023

FIBSin jäsenistön syyskokouksessa 8.11.2023 valittiin FIBSille uusi hallitus sekä hyväksyttiin verkoston toimintasuunnitelma vuodelle 2024.

Hallituksen uusia jäseniä ovat vastuullisuusjohtaja Hanna Hiekkamies (Valio Oy), Global Head of Inclusion & Diversity Anneli Karlstedt (Nokia Oyj), talousjohtaja Kirsi Koivusaari (Hansel Oy) sekä alivaltiosihteeri Elina Pylkkänen (Työ- ja elinkeinoministeriö).

Hallituksen jatkavia jäseniä ovat Nina Jankola-Väntär (Skanska Oy), johtava neuvonantaja Terhi Koipijärvi (Miltton Oy), Sustainability Manager Marjut Lovio (Marimekko Oyj) sekä Head of Sustainability Outi Mikkonen (Paree Group Oy). Terhi Koipijärvi jatkaa hallituksen puheenjohtajana ja Nina Jankola-Väntär valittiin uudeksi varapuheenjohtajaksi.

”Hakemuksensa FIBSin hallitusehdokkaaksi lähetti 14 henkilöä, jotka kaikki edustivat hyvää osaamista ja kokemusta vastuullisuuden eri osa-alueilta. Valinnan tekeminen ei siis ollut helppoa. Päädyimme kuitenkin yksimielisesti ehdottamaan nyt valittua kokoonpanoa”, kertoo FIBSin hallituksen nimitysvaliokunnan puheenjohtaja Kirsi Mettälä.

”Olen kiitollinen luottamuksesta ja mahdollisuudesta jatkaa FIBSin puheenjohtajana erinomaisen taustan ja osaamisen omaavan hallituksen kanssa,” sanoo jatkokaudelle puheenjohtajana valittu Terhi Koipijärvi. ”FIBS tekee ensiluokkaista työtä kestävän liiketoiminnan osaajien tukena ja suunnannäyttäjänä. Jatkossa panostamme yhä enemmän vastuullisuuteen osana yritysten strategista johtamista ja kestävyysmurroksen mahdollistamiseen tiiviissä yhteistyössä myös julkisen sektorin kanssa.”

Vuoden 2024 palvelupaletin uutuuksina biodiversiteettiverkosto, verkkokoulutus sekä konfliktivalmiusvalmennus

Tulevan vuoden FIBS-tilaisuuksien teemoina ovat jälleen ajankohtaisimmat kestävän ja vastuullisen liiketoiminnan teemat eli ilmasto, luonto, ihmisoikeudet, monimuotoisuus ja inkluusio, kestävyysraportointi, ESG riskit sekä kestävät liiketoimintamallit ja systeeminen muutos.

Uusia jäsenpalveluita ovat yritysten luonto-osaamista syventävä biodiversiteettiverkosto sekä ylimmälle johdolle suunnattu valmennus konfliktivalmiuksista. Keväällä julkaistaan myös FIBSin ensimmäinen verkkokoulutus, joka tuotetaan yhteistyössä kansainvälisen WBCSD-verkoston kanssa.

Vuoden uutuuksiin sisältyy myös valtakunnallinen monimuotoisuus- ja inkluusiokilpailu, jonka tavoitteena on nostaa esiin työyhteisöjen parhaita yhdenvertaisuutta edistäviä käytäntöjä. Vastaava kilpailu järjestetään ensi vuonna kaikissa EU-maissa. FIBS julkaisee vuoden lopulla koosteen eri maiden voittajista.

Kestävyysraportointi ja CSRD-data ovat edelleen vahvasti esillä niin valmennuksissa, webinaareissa kuin syyskuussa järjestettävässä Raportoinnin ajankohtaispäivässäkin. Erityyppisiä ja -laajuisia tilaisuuksia on luvassa myös ilmaston, ihmisoikeuksien ja uudistavan liiketoiminnan teemoista. Toukokuussa julkaistaan FIBSin yritysjäsenten nettovaikuttavuuden seurantaraportti yhteistyössä Uprightin kanssa. Ohjelmistoon sisältöön myös suosittu Kevytmentorointi-ohjelma.

FIBS tuottaa vuoden 2024 tilaisuuksia ja muita palveluita yhdessä FIBS Partneri -ohjelmaan valittujen 11 eri teemojen asiantuntijayrityksen ja -oganisaation kanssa. Haku uudelle partnerikaudelle vuosille 2025-2026 käynnistyy ensi keväänä. FIBS Partneri -ohjelmaan voivat hakea kaikki FIBSin jäsenet.

Tarkempia tietoja FIBSin vuoden 2024 palveluista ja muusta ohjelmasta julkaistaan vuoden vaihteessa.

Kimmo Lipponen, toimitusjohtaja, FIBS, kimmo.lipponen@fibsry.fi

FIBSin toiminta