Yritysvastuupulssi: Yritykset kannattavat avoimuutta urheilusponsoroinnissa, mutta arastelevat julkisia kannanottoja kipeistä aiheista

10 helmikuuta 2022

Onko urheilusponsorointi osa vastuullista liiketoimintaa? Yritysvastuupulssiin vastanneista suomalaisista suuryrityksistä lähes puolet huomioi urheilusponsoroinnin yrityksen eettisessä ohjeistossaan. Yritykset kannattavat avointa keskustelua vastuullisista toimintatavoista, mutta eivät halua ottaa julkisesti kantaa esimerkiksi siihen, että suomalainen joukkue kilpailee ihmisoikeuksia rikkovissa maissa.

Lähes puolessa (47 %) vastanneista yrityksistä urheilusponsorointi huomioidaan yrityksen eettisessä ohjeistossa. Ohjeistoissa on muun muassa linjaukset siitä, miten urheilua sponsoroidaan ja miten varmistutaan sen vastuullisuudesta.

Avoin keskustelu sponsorikohteiden kanssa vastuullisuudesta ja eettisistä toimintatavoista nähdään parhaana keinona, jolla yritykset voivat edistää eettisyyttä, vastuullisuutta ja kestävää kehitystä urheilusponsoroinnin avulla.

Sen sijaan julkisesti kantaa ottaminen siihen, että sponsorointikohteena oleva suomalainen joukkue kilpailee ihmisoikeuksia rikkovissa maissa, koettiin huonoksi keinoksi edistää vastuullisuutta (6 % vastanneista).

Puolet kyselyyn vastanneista yrityksistä sponsoroi tällä hetkellä urheilua. Yritysten urheilusponsoroinnin lähtökohtia ovat mm. markkinointiviestintä, oman yrityksen liiketoiminnan tukeminen sekä halu tukea lasten ja nuorten urheilua.

Sponsoriyhteistyössä korostui erityisesti yhteiset arvot ja teemat, joita voidaan nostaa esiin viestinnässä. Teemoja voivat olla esimerkiksi nuorten syrjäytymisen ehkäisy, maahanmuuttajien kotouttaminen, työllisyys ja työkyky.

Sen sijaan yritykset, jotka eivät tehneet urheilusponsorointia, olivat valinneet muita, omille arvoilleen parempia kohteita, esimerkiksi järjestöjen tukemisen. Suoran urheilusponsoroinnin sijaan yritykset antoivat myös yksittäisiä lahjoituksia ja tekivät urheilijayhteistyötä – esimerkiksi brändilähettiläitä käyttämällä. Jos yritys ei sponsoroinut urheilua lainkaan, yritys koki olevansa alalla, jossa urheilu ei ole relevantti kumppani eikä siten edistäisi yrityksen omia vastuullisuustavoitteita.

”On ilahduttavaa nähdä, että vastuullisuus ja urheilusponsorointi kytkeytyvät yhä vahvemmin toisiinsa,” toteaa FIBSin toimitusjohtaja Kimmo Lipponen. ”Vaikka varsinainen yritysaktivismi on meillä vielä harvinaista, yritysten suosimalla rakentavalla dialogilla ja avoimella keskustelulla eettisistä toimintatavoista päästään hyvään alkuun.”

”Valiolle tärkeä osa vastuullisuutta ovat hyvinvointi ja ravitsemus, mitä kautta haluamme tukea lasten ja nuorten hyvinvointia jakamalla Valio Akatemian kautta stipendejä heidän liikuntaharrastuksiinsa. Valio Akatemiassa meillä on kummeina, yhteistyökumppaneina Kerttu Niskanen ja Topi Raitanen, jotka ovat tärkeitä esikuvia lapsille ja nuorille”, kertoo Valion vastuullisuusjohtaja Hanna Hiekkamies.

Yritysvastuupulssi-kysely tehtiin 8.2.2022 ja siihen vastasi 16 FIBSin suurten jäsenyritysten vastuullisuusjohtajaa ja -asiantuntijaa. Tulosten kommentointiin ja keskusteluun voi osallistua Twitterissä (@FIBSry) tunnisteella #yritysvastuupulssi.

FIBSin Yritysvastuupulssi -kyselyt tarjoavat medialle ja muille yritysvastuusta kiinnostuneille suurten yritysten näkemyksen ajankohtaisiin yritysvastuukysymyksiin. Kyselyitä tehdään uutisissa ja julkisessa keskustelussa esille nousevista yritysten vastuullisuuteen liittyvistä teemoista. Lisäksi mukana on muita yleisesti kiinnostavia vastuullisuuskysymyksiä, esimerkiksi uusimpien tutkimusten tai innovaatioiden valossa. Yritysvastuupulssin suunnittelussa ja viestinnässä FIBSin yhteistyökumppanina on Avidly.

FIBS Yritysvastuupulssi 1/2022 – Tulokset (pdf)

Lisätietoa:

Kimmo Lipponen, toimitusjohtaja, FIBS, 040 758 7247, kimmo.lipponen@fibsry.fi

Hanna Hiekkamies, vastuullisuusjohtaja, Valio Oy, 050 384 0234, hanna.hiekkamies@valio.fi

FIBSin Yritysvastuupulssi -kyselyn vastaajaraadissa on mukana yli 40 FIBSin suurten jäsenyritysten vastuullisuusjohtajaa ja -asiantuntijaa seuraavista yrityksistä:

Ahlstrom-Munksjö Oyj, Algol Oy, Alko, Berner, Caruna Networks Oy, Citycon Oyj, Fazer Group, Gasum Oy, Huhtamäki Oyj, Ilmarinen, Kesko Oyj, Kotipizza Group, Kuntarahoitus Oyj, Lassila & Tikanoja Oyj, Lidl Suomi Ky, Mehiläinen, Meira Oy, MetsoOutotec, Metsä Goup Oyj, Neste Oyj, Nokian Tyres plc, Nordea Pankki Oyj, OP, Orion, Paulig Group, Posti Group Oyj, PwC, Raisio Oyj, Reima, Saint-Gobain Finland Oy, Sanoma, Sitowise, SOK, SOL Palvelut, Stora Enso, Suominen Oyj, Tamro Oyj, Telia, Tokmanni, Transmeri Group Oy Ab, Työeläkeyhtiö Elo, Valio, Veikkaus Oy

Lue myös:

Haluatko mukaan Yritysvastuupulssin vastaajaraatiin?

Raatiin voivat osallistua FIBSin suurten jäsenyritysten yritysvastuusta vastaavat (yksi vastaaja per yritys). Kysy lisää ja ilmoittaudu raatiin: tarja.laakkonen(at)fibsry.fi

Liity FIBSin postituslistalle

Tilaa täältä itseäsi itseäsi kiinnostavat FIBSin tilaisuuskutsut ja uutiset

Muut teemat
close