Vuoden parhaat vastuullisuusraportit on jälleen palkittu, ja on hyvä hetki arvioida miltä näyttää suomalaisen raportoinnin maisema.
Vastuullisuusraportointikilpailun tarkoitus on edistää suomalaisyritysten vastuullisuusraportoinnin informatiivisuutta sidosryhmille, palkita asiaan panostaneita sekä antaa muille yrityksille kannustusta ja esimerkkejä. Se on tehty laajan järjestäjäryhmän toimesta jo vuodesta 1996 lähtien, nyt toisen kerran, vuonna 2018 uusitussa muodossaan.
Tämän vuoden kilpailuun ilmoittautui noin kolmasosa eli 47 organisaatiota Suomessa raportoivista noin 160 yrityksestä – kiitos kaikille ilmoittautuneille. Lukua voidaan pitää kuitenkin kohtuullisen alhaisena, vaikka ilmoittautuneiden joukossa olivatkin Suomessa ja kansainvälisesti tunnustetuimmat raportoijat.
Jos markkinoit vastuullisuudella, raportoi
Mitä jos saisit euron joka kerta kun mainonnassa korostetaan vastuullisuutta, mutta yritys ei kerro käytännössä mitään faktoja?
Kun sadat yritykset tuovat esiin ympäristövastuullisuutta osana tuotemainontaa, niin eikö ole kohtuullista odottaa, että yritys myös avoimesti raportoisi missä ja miten tuotteet tuotetaan?
Kehottaisinkin kaikkia vastuullisuuteen panostavia yrityksiä harkitsemaan vastuullisuustiedon raportointia ainakin jossain muodossa, esimerkiksi verkkosivuillaan. Yrityksiltä saadun palautteen mukaan esimerkiksi ei-taloudellisen tiedon raportoinnista tuli vanhoille raportoijille lisätyötä, mutta ei pelättyjä suuria kustannuksia.
Riittääkö sijoittajille kohdistettu raportointi?
ESG-sijoittaminen on lisääntynyt vahvasti, ja suuret sijoittajat panostavat vastuullisuuteen kautta eri omaisuuslajien: enää ei riitä yksi ”hyvien salkku”. Tämä näkyy myös kilpailun tuloksissa kautta linjan muun muassa Varman raportin palkitsemisessa. Myös pankit ottavat mukaan luotonannossa ja muissa tuotteissa vastuullisuusriskit. IPCC:n ilmastoraporttien ja TCFD:n vaikutus näkyy jo selvästi.
Kaikki tämä kertoo, että suunta on oikea. Kuitenkin yhteiskuntavastuun perusajatus on, että olennaisuusarvioinneissa otetaan huomioon muutkin tärkeät sidosryhmät, samoin SDG-ajattelussa on vahva monisidosryhmäajattelu.
Viekö lähinnä suurimmille sijoittajille suunnattu raportointi fokuksen pois esimerkiksi asiakkaille, alihankkijoille ja työntekijöille kohdistetusta informaatiosta? Riittääkö omistajaohjausministerille pelkkä hiilijalanjälkiraportti?
Tämä trendi voi sisällön lisäksi näkyä esimerkiksi tekniikassa: onko koneluettavien numerotaulujen lisäksi käytössä myös helppokäyttöisiä infograafeja. Toinen tasapainottelun paikka on olennaisuuden arviointi omalle firmalle ja toimialalle ja toisaalta eri yritysten datan vertailukelpoisuuden välillä.
Miten menestytään?
Tämän vuoden kokonaiskilpailun voittajaksi valittiin Stora Enson raportti. Tähän vaikutti mm. hyvä tulevaisuus- ja riskilähtöisyys globaalilla teollisuustoimialalla, jolla on merkittäviä vaikutuksia luontoon, ilmastoon ja ihmisiin. Tuomaristo arvosti myös raportin vahvaa varmennustasoa sekä palkitsemislinkitystä.
Ilmastonmuutos-sarjan voitti Varma, mikä signaloi ESG-sijoittamisen ja TCFD-kehikon käytön vahvaa merkitystä suuren sijoitussalkun kautta, sekä yritysjohdon henkilökohtaista vahvaa profiloitumista asiassa.
Ihmisoikeudet-kilpailusarjan voittajaksi valittiin Kesko, joka palkittiin mm. ihmisoikeuksien toteutumisen varmistamisesta hankintaketjussa ja erityisesti taulukot auditointituloksista ja niiden jakaumista vaikuttivat tuomaristoa.
Arvonluonti-kategoriassa Martela vaikutti pienemmän yrityksen kyvyllä kuvata selkeästi arvonluontia.
Vastuullisuusraportointikilpailulla halutaan myös kannustaa uusia raportoijia korkealaatuiseen raportointiin, ja Vuoden Nousija -kunniamaininnan sai Tokmanni selkeällä ja kunnianhimoisella kokonaisuudellaan.
Onnittelut kaikille hyvän raportin tehneille tiimeille!
Vastuullisuusraportointi vahvasti esillä myös FIBSin vuoden 2020 agendalla
Johtavana yritysvastuun kotimaisena toimijana raportointi ja vastuullisuusviestintä on ollut yksi keskeisistä teemoistamme. Olemme nostaneet vastuullisuusraportointia vahvasti esiin myös yritysvastuututkimuksiemme kautta, sekä vastuullisuusraportointikilpailun yhtenä pitkäaikaisena järjestäjänä ja tuomariston jäsenenä.
On myös ilo todeta, että tämän vuoden kilpailussa palkituista ja kymmenen kärjessä olevista yrityksistä yli 90 % ovat jäseniämme, ja näistä suurin osa lisäksi FIBS Pro -jäseniä.
Tarjoamme myös ensi vuonna – jolloin juhlimme FIBSin 20-vuotista taivalta – monipuolista raportointiin ja viestintään liittyvää sisältöä. Moniin tilaisuuksiin on ilmoittautuminen jo auki – lue lisää ja varaa paikkasi:
- Vastuullinen ympäristöviestintä – ympäristövalmennus viestinnän ammattilaisille 14.1.
- Kaikki irti vastuullisuusraportoinnista 2.4.
- Future of Sustainability reporting –kokonaisuus 24.4. alkaen
- Sisäinen viestintä vastuullisuustyössä 10.9
- Ihmisoikeusraportoinnin sidosryhmäarviointi – aikataulu tarkentuu myöhemmin, tutustu palveluun 17.9.2019 järjestetyn webinaarin kautta
Mikko Routti
Toimitusjohtaja, FIBS
mikko.routti@fibsry.fi